Monday, 23 September 2013

Journey to the Middle of the Night (Part III)

You may read my previous post through this link :)


      Sebaik sahaja azan Maghrib dilaungkan, dewan solat dah mula penuh. Penuh sampai payah nak jalan. After selesai solat Maghrib, aku dan Syakirah menyelit-nyelit di celahan jemaah muslimat semata-mata nak cari port yang sesuai untuk kitorang duduk sampai habis majlis.

      Lebih kurang jam 8 malam, majlis ta'lim pun bermula. Started with the words from Habib Syaikh Yahya Rhodus from United States of America until the speech from a highly honorable teacher, Al-Allamah Al-Habib Zain bin Ibrahim bin Semait from Madinah Al-Munawwarah.


      Honestly, aku agak curious macam mana beliau semua nak sampaikan ceramah kalau tak reti speaking Malay? Jawapannya, of course pakai translator. But as in this case, those translators terdiri daripada anak-anak murid beliau-beliau sekalian. Subhanallah. I'm not so sure whether they (anak-anak murid) were born in Malaysia or not tapi biasanya keturunan mereka berasal dari luar. For instance: Abdulrahman bin Abu Bakar Al-Haddad from Johor Bahru.

      Aku paling tabik bila Syaikh Yahya Rhodus sampaikan ceramah beliau in English (American English), makcik pakcik yang kebanyakan tak faham BI ni masih setia mendengar. Kalau Syakirah pun dah terkial-kial nak faham, aku apatah lagi.

      Ada sorang makcik ni, duduk betul-betul depan kitorang. Her age maybe something around 70's. Atas faktor umur, dia bersandar pada tiang kipas. Muka ala-ala orang Bosnia. Subhanallah. Tasbih kat tangan tak pernah berhenti bergerak. Hampir setiap minit dia akan angkat tangan untuk berdoa dan meng'amin'kan sesuatu. Lama-kelamaan, baru kitorang perasan. Tiap-tiap kali Habib yang menyampaikan ceramah berkata sesuatu yang berunsur doa atau harapan, makcik tu akan berbuat sedemikian. Aku jeling tepi, nampak Syakirah immitated her. Diam diam aku pun ikut serta. Mana tahu, jadi doa yang makbul? Wallau'alam.

      Dalam masjid malam tu terasa dingin sangat-sangat. Disebabkan terlalu sejuk, aku dah tak tahan sangat nak ke toilet. Masa aku keluar dari dewan solat, baru aku tahu yang kat luar tengah hujan. Tak lebat dan tak juga renyai. After selesai berwudhu', aku naik tangga dan waktu tu betul-betul depan mata aku. Dalam pada langit malam yang gelap, kubah masjid yang besar lagi terang menyuluh rintik-rintik hujan yang turun. Subhanallah. Indah sekali rumahMu ini. Hujan pada malam itu seolah-olah tanda rahmat Allah ke atas majlis yang dihadiri oleh hamba-hamba yang sangat dicintai olehNya. Al-Habib dari serata dunia. Subhanallah. And eventually, aku menadah tangan memohon segala apa yang dihajati...


p/s: Kali ni background music adalah Wali Band - Ya Allah . Macam dalam Jejak Rasul 2013 episod 'Hujan di Madinah'  >.<



To be continued...

No comments:

Post a Comment