Friday, 29 July 2011

Bas Ekspres

      Oh tidak! Cuti seminggu rasa macam baru semalam je start. Hari ni aq balik Shah Alam dengan abang aq. Tapi dia berhenti kat Seremban. Masa dekat stesen bas Kluang terserempak pulak dengan ex-dormmate masa sekolah menengah dulu. Wah, seronoknyer! Naik bas ramai2 terasa macam rombongan sekolah pulak.

      Nak dijadikan cerita bas ekspres X yang kitorang naik tu ade problem. Nak dekat dua kali jugak dia rosak tepi jalan dan sekali rosak mau nye hampir satu jam! OMG (Oh mak guard!) Aku dan Lala konon2 nak lunch sementara tu tapi baru je bayar nasi kat kaunter driver bas dah hon. Takde rezeki pulak~

      Hampir pukul 2.30 bas sampai ke Seremban. Untunglah bang ade junior dia balik UiTM Kuala Pilah sama2. Dibuatnya pulak junior dia tercicir handphone dekat tempat duduk. Mujur je esok aq jumpa abang aq balik sebab ada Majlis Titah Raja Muda Perak di Dewan Agong Tuanku Canselor (DATC), UiTM Shah Alam.

      Bayangkanlah lepas tu bas rosak dua kali! Dari pukul 10.30 pagi sampai 5.00 petang aq terpaksa terperap duduk dalam bas sorang2. Yang lain2 (budak2 UiTM Puncak Alam) semuanya dah turun Klang. Tak cukup lagi dia suruh turun suruh pindah naik bas lain. Jiwa kacau yang teramat~

      Dengan membawa 3 buah beg yang masing2 mempunyai purata seberat 5 kg, bahu aq terasa longgar. Bila dah sampai bilik rasa melayang2 tapi masih tak insaf sebab lepas je solat aq, Aza dan Farrah serbu Plaza Alam Sentral ramai2. Hiyargghhh!!!

      Apapun memang pengalaman pertama balik u yang agak dahsyat sebab sebelum ni setakat ulang-alik ke Mersing tu rasa macam jalan kaki pergi beli beras kat kedai tepi masjid je.

      Yang baik datang dari Allah dan yang kurang baik datangnya dari diri saya sendiri hakikatnya segala perkara Allah yang menentukan. Wallahu'alam..

Diz is me n my big brother ^_^

Thursday, 7 July 2011

Lawatan Ke Parlimen Malaysia

    Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Illahi kerana dengan limpah kurnia dan izinNya dapatlah aku sekali lagi berpeluang menimba ilmu ditempat baru. Kali ini aku berpeluang untuk ke Parlimen Malaysia di mana tempat para pemimpin negara bersidang.

    Aku dan Aza macam biasa jadi Miss Cinderella tak hilang kasut. Sampai2 bas pun dah nak gerak. Perjalanan pun tak ambil masa yg lama, tapi cukup la boleh lelapkan mata sebab sebelah pagi kelas memang full..==" Apo nak dikato..

    Tapi apakan daya, sebarang alat perakam atau alat2 elektronik memang tak boleh bawa masuk (termasuklan kalkulator saintifik aku). Yang seronoknyer kami semua berpeluang tengok ahli Dewan Negara (Senat) bersidang untuk kali kedua bagi tahun 2011. Kalau tak silap Dewan Rakyat baru tamat bersidang minggu lepas.

    Tak sampai 10 minit pun kami duduk di dalam dewan persidangan itu. Seterusnya kami mengikuti sesi soal jawab bersama pegawai bertugas di situ. Hmm..selesai slot tu barulah aku dapat memahami dengan lebih mendalam tentang proses merangka, menggubal dan apa2 yang berkaitan dengan hal ehwal undang2.

    Keluar dari bangunan mulalah sesi fotografi budak2 ribena tu. Yang dah besar jadi macam budak tadika. Apapun, aku tetap menyimpan hasrat bahawa satu hari nanti bukan lawatan yang membawaku ke sini tapi kerajaan sendiri menjemputku ke mari..InsyaAllah ^_^

LWA01G (A group of future lawyers..InsyaAllah..)

Monday, 4 July 2011

Muhasabah Diri Kejap.... :D

Manusia - Eh, dah subuh dah?

Malaikat - Bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu ....

Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie? zzzzzzzz....



Manusia - Nak makan, laparlah ??

Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah....

Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? 


Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?

Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..

Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!


Manusia - Alamak, dah lewat!

Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat.....

Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si 'polan', punchkanlah?